Abstract | Ovaj rad bavi se komparativnom analizom obavještajnih sustava dviju zemalja na Pirenejskom poluotoku, Španjolske i Portugala, koje su imale međusobno isprepletenu povijest, a danas, osim granica, dijele i sigurnosne izazove. Za razumijevanje uređenja obavještajnih sustava, potrebno je najprije prikazati političku povijest s posebnim naglaskom na diktature i kasno započinjanje demokratizacije. Potom su opisani sustavi nacionalne sigurnosti obje zemlje, predstavljeni strateški dokumenti te na koji način je uređen nadzor sigurnosnog sektora. Također je prikazano na koji način javnost percipira obavještajne sustave i s kojim izazovima se isti suočavaju. Zatim je obrađen razvoj obavještajnih sustava ovih država, njihova međusobna suradnja, kao i suradnja sa službama drugih država i organizacija. Iako su različito uređeni (primjerice Španjolska ima obavještajnu agenciju koja objedinjuje domaće i strane poslove, dok Portugal ima dvije odvojene), oba obavještajna sustava angažirana su oko sličnih ili istih prijetnja nacionalnoj sigurnosti, što uključuje u većoj ili manjoj mjeri ideološki i vjerski ekstremizam, terorizam, separatizam, kibernetičke napade itd. Prilikom pisanja rada korišteni su zakoni, strateški dokumenti, radovi stručnjaka iz područja sigurnosnog i obavještajnog sektora te drugi relevantni izvori. Nastavno na sve iznesene podatke, u zaključku se navode glavne sličnosti i različitosti ova dva obavještajna sustava, kao i uspješnost u njihovom djelovanju. |
Abstract (english) | This paper deals with a comparative analysis of intelligence systems of two countries on the Iberian Peninsula with shared history, Spain and Portugal. Today, in addition to borders, they also share security challenges. To understand the organization of intelligence systems, it is first necessary to present the political history of two countries, with a special emphasis on dictatorships and late democratization. The national security systems of both countries are described, strategic documents are presented, as well as the way in which the oversight of the security sector is organized. Furthermore, it is described how the public perceives intelligence systems and what challenges they face. The development of the intelligence systems of these countries, their cooperation, as well as cooperation with the services of other countries and organizations, is then presented. Even though the intelligence systems are organized differently (for example, Spain’s intelligence agency combines domestic and foreign affairs, while Portugal has two separate agencies), both intelligence systems are engaged in similar or same threats to national security, which include, to a greater or lesser extent ideological and religious extremism, terrorism, separatism, cyber attacks etc. Laws, strategic documents, works of experts from the security and intelligence sector and other relevant sources were used for this paper. Considering all the information presented, the main similarities and differences of these two intelligence systems, as well as the effectiveness of their operation, are stated in the conclusion. |