Abstract | Cilj ovog diplomskog reda pod nazivom: Što generacije X, Y i Z objavljuju na društvenim mrežama: analiza sadržaja objava na Facebooku i Instagramu, je utvrditi i pokazati sličnosti i razlike u sadržaju koji korisnici društvenih mreža kreiraju i objavljuju na svojim privatnim profilima na Facebooku i Instagramu. Cilj je otkriti kakav sadržaj i koje teme dominiraju na pojedinoj društvenoj mreži te koje teme najviše objavljuju pripadnici svake generacije.
Društvene mreže postale su najrašireniji online kanali, koje koriste više od 70% svih korisnika Interenta. Iako su društvene mreže smatrane online prostorom gdje vladaju mladi, u kreiranje sadržaja, kao i u njihovoj kasnijoj konzumaciji, uključene su sve generacije te su svi oni i aktivni korisnici Facebooka i Instagrama.
Rad je analizom sadržaja objava korisnika na Facebooku i Instagramu u proteklih godinu dana, pokazao kako postoje razlike, ali i određene sličnosti u sadržaju koji korisnici kreiraju i objavljuju na svojim profilima na društvenim mrežama. Generacija X dominira na Facebooku, Milenijalci podjednako koriste Facebook i Instagram, dok je za generaciju Z Instagram popularniji od Facebooka. Fotografije su najčešća vrsta sadržaja koja se objavljuje na obje društvene mreže, a objave teksta nisu više popularne ni na Facebooku ni na Instagramu. Među temama u svim generacijama dominiraju selfie fotografije i putovanja, a glazba, izlasci i hrana su teme koje su najmanje zastupljene.
Značajna razlika u temama koje objavljuju korisnici vidljiva je kod sve tri generacije. Dok se generacija X fokusira na sadržaj prirode/grada, Milenijalci objavljuju prijatelje i sebe (selfie), a najmlađa generacija, odnosno generacija, Z fokusirana je uglavnom na sebe te je njihova najčešća tema na obje društvene mreže upravo selfie. Razlike među korisnicima iste generacije gotovo i ne postoje jer su uglavnom fokusirani na stvaranje sadržaja koji je jednak njihovim prijateljima/pratiteljima, odnosno pripadnicima iste generacije. |
Abstract (english) | The goal of this graduation thesis, titled: What Generations X, Y, and Z Post to Social Networks: A content analysis of Facebook and Instagram, is to identify and show similarities and differences in content created and published by social media users on their private profiles on Facebook and Instagram. The goal is to identify what kind of content and topics are dominant on a particular social network, and which topics do the members of each generation publish the most.
Social networks have become the most widely used online channels, used by more than 70% of all Internet users. Although the social networks are considered as the online space where young people rule, in creation of contents, as well as in their later consumption, all generations are included and they are also active Facebook and Instagram users.
By analyzing the content of users' posts on Facebook and Instagram over the past year, the thesis shows that there are differences, but also some similarities in the content that users create and publish on their social media profiles. Generation X dominates on Facebook, Millennials use Facebook and Instagram equally, while Generation Z considers Instagram more popular than Facebook. Photographs are the most common type of content posted on both social networks, and text posts are no longer popular on either Facebook or Instagram. Selfie and travel photographs dominate among the topics between all generations, while music, going out and food are the least represented topics.
A significant difference in topics posted by users is visible among all three generations. While Generation X focuses on nature/city content, Millennials post their friends and selfies, and the youngest generation, Generation Z, focuses mainly on themselves, and their most common topic on both social networks are selfies. There are almost no differences between users of the same generation as they are mainly focused on creating content that is equal to their friends/followers, i.e. members of the same generation. |