Sažetak | Diplomski rad obrađuje fenomen seksualizacije djece u medijima. Cilj rada je kroz analizu slučaja prikazati ključne elemente, obrasce i teme pomoću kojih se u raznim medijskim žanrovima vrši seksualizacija djece. Analiza slučaja uključuje primjere iz reklama, modnih kampanja, časopisa, filma, serijala, glazbenih spotova te primjere s društvenih mreža. Budući da je riječ o relativno mladom fenomenu, ne postoji dovoljno relevantnih istraživanja koja bi mogla predložiti potencijalna rješenja istog. Prvi dio rada objašnjava pojam seksualizacije i fenomen seksualizacije u medijima. Drugi dio rada bavi se fenomenom seksualizacije djece u medijima. Najprije je izložen kratak povijesni i teorijski okvir, a zatim detaljno objašnjen koncept seksualiziranog djetinjstva. Također, u radu su nabrojani i opisani primjeri seksualizacije djece u reklamnoj i modnoj industriji, na internetu i društvenim mrežama te u različitim televizijskim formatima. Poseban je naglasak stavljen i na film „Cuties“. Riječ je o filmu koji je proglašen najkontroverznijim filmom 2020. godine upravo zbog hiperseksualizacije djece, iako i sam istovremeno progovara upravo o toj problematici. Završni dio rada posvećen je medijskoj pismenosti.
Na temelju provedene analize slučaja uočeno je nekoliko obrazaca i tema kroz koje se vrši seksualizacija djece u medijima. Prije svega, u svim su analiziranim primjerima žrtve seksualizacije bile djevojčice. Nadalje, ključan je problem medijska slika djetinjstva, odnosno činjenica da mediji sve češće djetinjstvo prikazuju kao fantaziju svijeta odraslih. Dijete u medijima tako predstavlja slobodu, nevinost i bezbrižnost za kojom odrasli žude, čime djetinjstvo postaje fetiš. Međutim, valja spomenuti i da su djeca u medijima zapravo sve manje prikazana kao djeca. Mediji su stvorili sliku „odraslog djeteta“, što je dovelo do toga da se na naslovnicama časopisa pojavljuju našminkane djevojčice u štiklama i haljinama za odrasle žene. S druge strane, u filmovima i glazbenim spotovima često se obrađuju svojevrsne taboo teme, poput odnosa maloljetnica i sredovječnih muškaraca. „Lolita“ i „Leon: The Professional“ samo su neki od najpoznatijih primjera u kojima se svjesno i vješto zamagljuju granice između umjetnosti i ljubavi te seksualizacije i pedofilije. Također, i društvene su mreže postale čest izvor seksualizacije djece. Međutim, ovdje je primijećen drugačiji obrazac od prethodnih slučajeva – djeca su postala žrtve seksualizacije od strane vlastitih roditelja koji na društvenim mrežama objavljuju njihove neprimjerene fotografije i videozapise. Dakle, žrtve seksualizacije u raznim medijskim žanrovima uglavnom su djevojčice koje glume odrasle ili pak zavode odrasle. U svakom su slučaju svedene na seksualne objekte, što je štetno za njihov psihički i fizički razvoj, ali i za sve one koji su takvim medijskim sadržajima izloženi.
Usprkos postojanju medijske pismenosti i niza zakona i kodeksa koji jamče dječja prava i etično medijsko izvještavanje i prikazivanje djece, može se reći kako je seksualizacija djece postala trend kojem se, barem trenutno, ne nadzire adekvatno rješenje. |
Sažetak (engleski) | The thesis deals with the phenomenon of sexualisation of children in the media. The goal of this paper is to point out the key elements, patterns and themes through which child sexsualisation is performed in various media genres by using the method of case study, which includes examples from commercials, fashion campaigns, magazines, movies, shows, music videos and social media. Since there is not enough relevant research that could suggest potential solutions to it. The first part of the paper explains the concept of sexualisation and the phenomenon of sexualisation in the media. The second part of the paper deals with the phenomenon of sexualisation of children in the media. A brief historical and theoretical framework is presented first, followed by a detailed explanation of the concept of sexualised childhood. Also, the paper lists and describes examples of child sexualisation in the advertising and fashion industry, on the Internet and social media and in various television formats. Special emphasis was placed on the movie "Cuties", a movie that was declared the most controversial film of 2020 because of the hypersexualisation of children, despite the fact that it actually tells the story about child sexsualisation. The final part of the paper is dedicated to media literacy.
Based on conducted case study, severeal patterns and topics on child sexsualisation in the media are noticed. First of all, in every analysed exaple, the victims were girls. Furthermore, the key problem is the media image of childhood. In other words, childhood is portrayed as the adult world's fantasy, which results with child becoming the fetish. Moreover, it should also be mentioned that children in the media are in fact becoming less and less portrayed as children. The media has created the image of „adult child“and as a result we have girls wearing makup, heels and adult's clothes on magazine covers. On the other hand, movies and music videos often deal with taboo topics, such as relationships between minor girls and middle-aged men. „Lolita“ and „Leon: The Professional“ are just the most famous examples of blurry line between art and love on the one side, and sexsualisation and pedophilia on the other. Also, social media has also become the common source of child sexsualisation. However, a different pattern has been noticed – children have become sexsualisation victims by their own parentswho post their inappropriate photos and videos on social media platforms.
To conclude, the victims of child sexualisation in the media are mostly girls who are portrayed as adults or as seducers of adults. In any case, they are reduced to sexual objects, which is detrimental to their mental and physical development, but as well to everyone who is exposed to such media content.
Despite the existance of media literacy and a number of laws and codexes that guarantee children's rights and ethical media treatment, the problem of sexualisation of children in the media is still not monitored effectively. |