Abstract | Ličko-senjska županija površinom je najveća županija u Republici Hrvatskoj, a po broju stanovnika je najmanje naseljena. U Lici se nalazi oko 58 % ukupne površine svih nacionalnih parkova i parkova prirode Hrvatske. Mirna okolina, domaći prehrambeni proizvodi, bogata tradicionalna kultura, rekreativni sadržaji samo su neki od čimbenika koji ovu destinaciju čine plodnim tlom za razvoj ruralnog turizma. Naime, turizam u Ličko-senjskoj županiji disproporcionalno je razvijen, pa su tako Plitvička jezera i primorski dio prepoznate turističke destinacije dok s druge strane, unutrašnjost županije ostaje ne zapažena od strane znatiželjnih pogleda posjetitelja. Unazad nekoliko godina zamijećen je napredak u razvoju turizma na tom području, međutim Lika se još nije ucrtala u turističku kartu svijeta kao poželjna ruralna destinacija.
Razloga je puno, a kao neki od njih nameću se depopulacija, loša infrastruktura, nedostatak kapaciteta, ne postojanje strategije za razvoj pa i promidžbu ruralnih destinacija, te u konačnici ne dovoljna educiranost stanovništva o turističkoj djelatnosti. Kada je riječ o brendiranju destinacije važnu ulogu u tom procesu imaju turističke zajednice kojima je u Republici Hrvatskoj to i zakonski propisana obaveza. Uzevši u obzir kako je Internet danas jedan od glavnih aduta promotivnih aktivnosti, ovaj istraživački rad bavi se analizom službenih internetskih stranica svih turističkih zajednica koje djeluju na području Ličko-senjske županije. U radu su korištene kvantitativna i kvalitativna metoda istraživanja, a za sintezu rezultata odabran je mješoviti pristup. Kvalitativni dio istraživanja proveden je kroz polustrukturirane intervjue s devet sugovornika koji su svojim radom uključeni u turističku djelatnost Ličko-senjske županije.
Analizom sadržaja službenih mrežnih stranica turističkih zajednica uočeno je kako one svojim sadržajem Liku predstavljaju kao ruralnu i održivu turističku destinaciju. Međutim, rezultati istraživanja pokazuju i kako te stranice nisu jednostavne i praktične za korištenje, a ni informacijski nisu cjelovite, pa tako turist na njima ne mogu pronaći neke osnovne podatke o mjestu. Također, zamijećena je i nedovoljna zastupljenost gastronomske i smještajne ponude, kao i poljoprivrednih gospodarstava u sadržaju službenih stranica turističkih zajednica. Takvi rezultati mogu se objasniti nedovoljnim brojem istih tih usluga u stvarnoj turističkoj ponudi Like. Rezultati provedenih intervjua upućuju kako Lika obiluje potencijalom za razvoj ruralnog turizma, no kako bi to postigla potrebna joj je edukacije stanovništva, jasna strategija, ulaganje u infrastrukturu, te razvoj gospodarstva.
Unatoč brojnim ograničavajućim čimbenicima, vjeruje se kako je napredak i razvoj Ličko-senjske županije razuman i ostvariv cilj. A ovim radom želi se istaknuti važnost kvalitetnog i održivog plana za razvoja Like, pa samim tim i njezine turističke ponude, koji je neophodan ako uistinu želimo oživjeti Lički (k)raj. |
Abstract (english) | Lika-Senj County is the largest county in the Republic of Croatia and the least populated one. About 58% of the total areas of all national parks and nature parks in Croatia are located in Lika. Peaceful surroundings, local food products, rich traditional culture, and recreational facilities are just some of the factors that make this destination fertile ground for the development of rural tourism. Namely, tourism in Lika-Senj County is disproportionately developed, so the Plitvice Lakes and the coastal part are recognized tourist destinations, while on the other hand, the interior of the county remains unnoticed by curious visitors. A few years ago, progress was noticed in the development of tourism, however, Lika has not yet entered the tourist map of the world as a desirable rural destination.
There are many reasons for this, and some of them include depopulation, poor infrastructure, lack of capacity, lack of a strategy for the development and promotion of rural destinations, and ultimately insufficient education of the population about tourism. When it comes to destination branding, tourism boards play an essential role in the process, and in the Republic of Croatia, this is a legally prescribed obligation. Taking into account that the Internet is one of the main advantages of promotional activities today, this research paper deals with the analysis of the official websites of all tourist boards operating in Lika-Senj County. Quantitative and qualitative research methods were used in the article, and a mixed approach was chosen for the synthesis of the results. The qualitative part of the research was conducted through semi-structured interviews with nine interlocutors who are involved in the tourism industry of Lika-Senj County.
By analyzing the content of official websites of tourist boards, it was observed that they present Lika as a rural and sustainable tourist destination. However, the results of the research also show that these sites are not user-friendly, nor are they complete in terms of information, so tourists cannot find some basic information necessary to plan their trip. Insufficient representation of gastronomic and accommodation offers, as well as agricultural farms, was noticed in the content of the official pages of tourist boards. Such results can be explained by the insufficient number of these same services in the actual tourist offer of Lika. The results of the conducted interviews indicate that Lika has a lot of potential for the development of rural tourism. Still, to achieve this, it needs population education, a clear strategy, investment in infrastructure, and economic development.
Despite numerous limiting factors, it is believed that the progress and development of Lika-Senj County is a reasonable and achievable goal. This paper wants to emphasize the importance of quality and sustainable plan for the development of Lika, and therefore its tourist offer, which is necessary if we truly want to revive the Lika region. |